Hoogmoed (Trots)

Begin maar gelijk met deze vraag… Heeft iedereen wel eens last van hoogmoedswaanzin!? Trots zijn op jezelf? Je helemaal geweldig vinden? Ik denk van wel.. Waarom? Dat is nu eenmaal zo.

Wij mensen zijn altijd wel een keer trots op zichzelf, is ook zeker niet verkeerd omdat ik van mening ben dat als je af en toe even je ego streelt je beter in vel zit. Maar waar meer impact is wanneer iemand dat tegen jou zegt. Je groeit gelijk een halve meter figuurlijk gezien en dat kan soms echt een geweldig gevoel zijn. Sommige mensen streven alleen naar complimenten om even die ego nivo omhoog te helpen om daar weer verder op te kunnen teren. Beetje ego kan niet verkeerd zijn denk ik, kan helpen bij meerdere zaken om daar beter te presteren. Betere prestaties betekend meer complimenten. Daar moet dan ook wel voor gewerkt worden en dat gebeurd dan ook wel.
Dit soort mensen zijn geliefd op het werk. Natuurlijk geeft niet iedereen graag complimenten want het idee is al snel dat de ander dan naast zijn schoenen gaat lopen, maar dat even ten zijde. Personen die leven om complimenten te vangen (vissen) zullen tot het uiterste gaan om dat te behalen. Blijven proberen om een wit voetje te halen of een simpel herkent te worden in zijn werk is genoeg.
Dit gevoel lijkt mij verslavend en denk ook wel dat ’t zo is. Zoals bij iedere verslaving moet dat gevoed blijven en met de tijd moet dat vaker en vaker. Het werk kan er bij achteruit gaan aangezien dingen dan snel af moeten om dan ook zo snel mogelijk een ego strelende compliment te ontvangen, maar naarmate het sneller gebeurd hoe minder de uitkomst dus ook mindere complimenten.

Kan het natuurlijk ook mis hebben en is dit allemaal geen verslaving… maar waarom is trots (hoogmoed) een zonde? Natuurlijk is het wel een soort van zonde maar zoals ik al zei is een beetje trots niet verkeerd. Het is niet verkeerd om je uiten over iets in bijzonder waar je denk goed in te zijn, zolang je dat ook maar waar kan maken.
Iedereen kan beweren dat hij of zij goed is in bed.. maar in de realiteit.. pfft, niemand is beter dan ik!

– Lees verder
Relevante onderwerpen:
7 Hoofdzonden
Lust
– Jaloezie
– Wraak

9 Reacties op “Hoogmoed (Trots)

  1. Dag Gradus,

    Hoogmoed en zeker wanneer het in waanzin ontaardt, is voor mij wel iets anders dan trots. Je kan bijvoorbeeld ook trots op iemand zijn. Probeer dat maar eens met hoogmoed en waanzin. Hoogmoed is m.i. jezelf superieur verklaren aan anderen. Vaak gaat dat gepaard met overmoed. En onder en boven zijn erg wiebelige perspectieven. Het hangt er helemaal van af, welke bril je op zet.

    Leuk blog heb je.

    groet,

    hippo

  2. Ook dit is weer een mooi blog dat stemt tot nadenken!
    Ben het overigens eens met de reactie van hippocampi.
    Interesse en het uiten er van door een ander, kan elk mens tot grote hoogte doen stijgen in hetgeen hem interesseert of waar hij/zij mee bezig is.
    De drive zou uit je zelf moeten komen en niet mogen leiden tot hoogmoed.
    Een compliment is mooi maar zou niet het doel moeten zijn maar een ondersteuning is mijn overtuiging.

    • Oeps wilde nog de spreuk die hier op een gebouw staat bijvoegen.

      Van teveel spektakel wankelt een mens allicht.

      Weet niet of ik hem correct weergeef maar de strekking lijkt me duidelijk😉

    • @Gradus
      Ik weet niet of ik gelijk heb hoor, het is mijn overtuiging en geldt voor mezelf, men noemt dat ook wel eigenwijs, met voor mij een andere lading dan dat aan eigenwijs meestal wordt toedicht😉

  3. Als trots bent op iets waarvan je denkt dat je het goed kunt kan dit positief werken op je prestaties. Wel moet ervoor worden gewaakt niet door te slaan in die trots, niet door te slaan naar narcisme. Narcisten kennen geen zelfkritiek en om goed te presteren moet je zelfkritisch zijn.
    Als ik denk dat ik een geweldig en onnavolgbaar schrijver ben zal ik nooit meer iets leren van anderen. En het zijn juist de anderen die ons een spiegel voorhouden, ons de grenzen van ons kennen en kunnen laten zien. Om ons zodanig aan te moedigen die grenzen steeds verder te verleggen.

Geef een reactie

