Maskers: Manipulatie

Heb eerder geschreven over het dragen van Maskers, dat het zo makkelijker is om te verbergen over je gevoelens en je karakter. Tijdje terug kwam ik het woord manipulatie tegen dankzij een vriendin en dat bracht mij aan het denken…

Wat als manipulatie ook een soort van masker is? Niet echt wat je zegt wat je voor jezelf draagt dacht ik zo. Waarom word deze masker wel eens gedragen? En waarom manipuleren wij anderen? Misschien is het antwoord om er zelf beter van te worden. Maar waarom dan op deze manier, gebruiken van een ander voor je eigen wel zijn? Veel vragen waar ik zelf geen antwoord op heb maar wel boeiend vind om er over na te denken.

Wanneer ik dat doe schiet wel eens het dominante gedrag binnen wat soms naar boven komt bij ieder ander. Bij sommige meer dan een ander maar als nog, iedereen toont wel eens dominantie naar een ander. Is dominantie het zelfde als manipuleren vraag ik me dan af, ik denk van wel.
Je stelt jezelf zo over dat een ander niet in staat is om je af te wijzen en zo drijf je door tot een doel wat je voor ogen hebt, je manipuleert dan de andere om je hem met jou dominantie te overtreffen. Logische verklaring toch? Natuurlijk niet! Maar is weldegelijk een optie wat door mijn gedachten raast als een dolle hond. Misschien heb ik toch gelijk en is dominantie een manier om een ander te manipuleren. Zeg niet dat iedereen dit doet, maar vraag dit jezelf eens af…
Wat voor antwoord krijg jij?

Geef een reactie

