Nood breekt Wet?

Iedereen heeft zijn werk. Als ’t nu op kantoor, voor de klas of op de bouw is. Werk is werk… toch? De één is gevaarlijker dan de ander en dat breng ook de nodig situaties met zich mee. Dat je op kantoor werkt neem ik aan dat je niet snel zegt “nood breekt wet”, zelfde als je op bouw werkt heb je niet echt de instelling van “dat komt morgen wel”. Ieder heeft zo zijn eigen manier van werken dacht ik zo.

Ik zelf werk op de bouw, daar word geregeld gezegd “nood breekt wet” en dat moet af en toe ook wel eens. Alleen tot hoe ver gaat die instelling, tot hoe ver ligt de grens om ook zo ver te laten gaan. Denk zelf dat je de grens hebt bereikt wanneer er wat gebeurd, of in ’t ernstige geval dat je het niet meer kan na vertellen. Wetend dat je hoofd erbij moet houden mocht je wat moeten doen wat niet door de beugel kan. Toch is het soms niet anders, het werk moet af en als ’t even moet zoals het niet hoort, pech gehad. Dan moet het maar. Ook al ben je er niet blij mee even op de tanden bijten en doorzetten. Wanneer je het gelukt is dan heb je weer een mooi verhaal erbij…

Natuurlijk komt er in je leven wel eens een zielmaatje voor. Waar je veel voor over hebt en onder de motto “eerlijkheid doet ’t langst” probeer je zo eerlijk mogelijk te zijn. Maar tot hoe verre blijf je eerlijk over je werk? Moet je vertellen wat je nu daadwerkelijk doet op je werk. Moet de ander weten hoe nood breekt wet in elkaar steekt? Ik vind van niet, maar wat als de ander er telkens over blijft vragen, moet je dan wel wat vertellen of moet je dan een leugen voor de ander bestwil geven.
Uit eigen ervaring nu weet ik dat een leugen om eigen bestwil het beste is. Nadat ik eerlijk was kreeg ik een confrontatie over dat ik niet aan m’n zelf denk en dat ik goed moest na denken dat er meer mensen zijn dan alleen mezelf. Ik begrijp dat zeker wel maar ik begrijp ook dat ’t soms niet anders is…

Welk werk je ook doet, er is altijd wel iets wat een ander zeker niet leuk vind. Dan maar de insteek, wat niet weet wat niet deert. Misschien is dat wel beter om de vrede te bewaren…

Geef een reactie

